Kaikki tapahtuu ajassa – ennakoi ajan tarve
- Kaikki hoivapalvelun toiminnot vaativat aikaa.
- Aikasuunnitelman perusteella tiedetään henkilöstötarve.
- Aikasuunnitelman avulla laaditaan aika- ja henkilöstösuunnitelmat.
- Aikojen pitää olla aina johdonmukaisia ja oikeat kulloinkin kyseeseen tuleville toiminnoille.
- Aikasuunnitelman avulla kustannusarviot täsmällistyvät.
Hoivapalvelun suunnittelulla pyritään
- laadukkaan hoivapalvelun tuottamiseen taloudellisesti.
- henkilötarvelaskentaan.
- välinetarpeen määrittelyyn.
- tasapuoliseen työtehtävien jakoon.
- sopivien toimintojen valintaan.
- kustannuslaskentaan.
Hyvien toimintojen vaikutus hoivapalveluun
- Henkilöstön kuormitus tasaantuu.
- Hoivapalvelun toimitusajat ja luotettavuus tarkentuvat.
- Työkohteiden olosuhteet paranevat (esteitä vähentämällä jne.).
- Työohjeet selkeytyvät.
- Työn joustavuus kehittyy.
- Työvälineet kehittyvät.
- Kustannusarviot täsmällistyvät.
- Uudelleen järjestelyt ja laajennukset johdonmukaistuvat.
- Palkkaus täsmällistyy.
Laatu ja toiminnot
Toiminnot yhdessä ammattitaidon kanssa määräävät työn tuloksen myös laadun kannalta.
Kun laatuvaatimukset on asetettu, tulee etsiä mahdollisimman taloudelliset toiminnot, joilla vaatimukset täytetään.
Hoivapalvelun suunnittelun avulla toimintojen vaihtoehtoja voidaan helposti vertailla sekä valita oikeat, turvalliset ja taloudelliset toiminnot. Hyvällä suunnittelulla mahdollistetaan laadukas ja tuottava hoivapalvelu.
Henkilöstön työkyvyn ylläpitäminen
Vaihe 1: Tarvekartoitus
Aloituskokous ja tutustuminen henkilöstöön
Info henkilöstölle
Toiminnan nykytilan katselmus
– haastattelut, keskustelut, kyselyt
Päätetään väliraportin pohjalta kehitystyön laajuudesta ja tavoitteista
Vaihe 2: Kehitystyö
Luodaan olosuhteet toiminnan kehittämiselle
Toimintaedellytysten luominen ja varmistaminen
Luodaan seurantajärjestelmä parantamiselle
Uusien käytäntöjen opettaminen ja ohjaaminen
Uusien käytäntöjen dokumentointi
Seurannasta sopiminen kun asiakkaan tarpeet muuttuvat. Tavoitteita ja suunnittelua voitava joustavasti muuttaa.
Kehityksen tulos
- Johtaminen muuttuu käskijöistä ja työnjohtajista tiimien toimintaedellytysten luojiksi ja varmistajiksi
- Parannetaan palvelujen tuottamisen sujuvuutta, oikea-aikaista saatavuutta, laatua ja kannattavuutta.
- Voidaan helposti vertailla ja valita kuhunkin tehtävään oikea, yksilöllinen, turvallinen ja taloudellinen menetelmä.